תלמידי "אלון" ביקרו בבית וילנה המנציח את קרבנות השואה

תלמידי "אלון" ביקרו בבית וילנה המנציח את קרבנות השואה

תלמידי כיתות י4 ו, י2 מתיכון "אלון", בלוויית המחנכות, ביקרו לקראת יום השואה בבית יהדות וילנה בתל אביב. בית וילנה הוקם על ידי איגוד יוצאי וילנה, במטרה לסייע לניצולים ולתמוך בהם, להנציח את זכר הנספים, לאסוף חומרים היסטוריים אודות הקהילה המפוארת ולהנחילם לדורות הבאים.

הביקור המרגש נפתח בדבר הקדמה שנשאה תושבת רמת השרון, מיקי קנטור, יו"ר האיגוד, שהקריאה שיר מפרי עטה, כבת לאם ניצולת שואה. בנוסף שוחח עם התלמידים משה מיכלס, אשר שימש שנים רבות כמנהל תיכון "אלון". מיכליס דיבר עם התלמידים על משמעות הגבורה של השורדים, בעצם הישרדותם, אשר על מהותה עמד רק לאחר מות אמו. מיכליס סיפר כי הוריו היו נשואים לפני המלחמה לבני זוג אחרים. לאם היה ילד ולאב היתה ילדה. בנה של האם מנישואיה הראשונים, ילד ששמו נוני, נשרף בגיל 4 בגיא הריגה בוילנה. "כל שידעתי על אחי שהיו לו עיניים גדולות" סיפר מיכליס. בעלה הראשון של האם נפטר משברון לב לאחר רצח בנו. אביו איבד את אשתו כאשר רצה לשמור על בתה מפני אקציה. הבת דווקא שרדה בזכות אמו של מיכליס, אשר בידיה הופקדה בתו של האב מנישואיו הראשונים. לאחר המלחמה, כאמור, התחתנו השניים. מיכליס הפציר בתלמידים לערוך מחקר על משפחתם, שכניהם ומכריהם שעברו את זוועות השואה, כדי לאסוף מידע כל עוד ניתן.

במסגרת הביקור צפו התלמידים בסרט שנעשה על ידי יערית גלזר, שאביה הצליח לברוח, בבריחה נועזת, יחד עם עוד 63 אסירים, מהפורט התשיעי,  מבצר ששימש כגיא הריגה. עוד ביקרו התלמידים בחדר הנצחה, שעל כתליו לוחות עם שמותיהם של קרבנות השואה מווילנה והסביבה שהוצבו במקום בידי משפחות הנספים. את הביקור חתמו בספרייה, הכוללת ספרים רבים אודות וילנה שנתרמו בידי יוצאי וילנה, לצד מסמכים, צילומים ושאר עזבונות. לאורך הביקור הודרכו התלמידים על ידי יוצאי וילנה, בני הדור השני, הפועלים כולם בהתנדבות, על מנת להנחיל את זכר קהילת יהודי וילנה לדורות הבאים.

ידיעות נוספות