צפייה במיקרוסקופ אלקטרוני

תלמידי מגמת כימיה ב"אלון" ביקרו במכון וייצמן והתנסו בצפייה במיקרוסקופ אלקטרונים

תלמידי מגמת כימיה בתיכון "אלון" ערכו השבוע ביקור מרתק במכון וייצמן, וזכו להשתמש במיקרוסקופ אלקטרונים, המאפשר צפייה בעצמים מזעריים.

מסבירה דר' בתיה ליפשיץ גולדרייך, רכזת מגמת כימיה ב"אלון": "הידע האנושי על מבנה העולם המיקרוסקופי התבסס עד לפני כ-85 שנה בעיקר על מיקרוסקופ האור המאפשר לראות עצמים שאינם קטנים מאלפית המילימטר שזהו גדלו של חיידק.  ראיה של עצמים קטנים יותר התאפשרה רק לאחר המצאת מיקרוסקופ האלקטרונים בשנת 1932. פרס נובל לכימיה לשנת 2017 ניתן למפתחי שיטה להדמיית מולקולות ביולוגיות  במיקרוסקופ אלקטרונים.

המיקרוסקופים האלקטרונים הם יקרים מאד ונמצאים בשימוש באוניברסיטאות ובמכוני המחקר. השימוש במיקרוסקופ כזה התאפשר עד כה רק למדענים ולסטודנטים לתארים מתקדמים. במכון דווידסון שבמכון וייצמן נרכש לאחרונה מיקרוסקופ שיוכל לשמש גם תלמידי תיכון. תיכון "אלון" הוא בית הספר השני בארץ שתלמידיו זכו  ללמוד ולהתנסות במיקרוסקופ האלקטרונים.

התלמידים לקחו פלטת נחושת ובעזרת מספר תגובות כימיות הפכו את משטח הנחושת למשטח בעל תכונות של עלה של צמח לוטוס או כובע נזיר, ובכך הפכו אותו למשטח "המתנקה לבד". התלמידים צפו במיקרוסקופ האלקטרונים במבנה משטחי הנחושת לפני ואחרי הטיפול הכימי, והשוו את התמונות שהתקבלו לתמונת מבנה של העלה.

הביקור במכון וייצמן מתקיים במסגרת ניסיון מתמשך ליצור זיקה בין הלימודים בתיכון לעולם המדע, ובין התיכון לאקדמיה וללימודים מתקדמים.

רוצים לדעת עוד על המגמה? לחצו כאן

98723

ידיעות נוספות