מחפשים את מסתרי היקום

תלמידי כיתות ט', הלומדים במסגרת העתודה המדעית טכנולוגית (עמ"ט) זכו אתמול לחוויה יוצאת דופן, כאשר ארחו בשיעור פיזיקה את ד"ר הגר לנדסמן פלס, פיזיקאית שסיפרה לתלמידים ולתלמידות על מחקרה, העוסק בחומר האפל, שהתקיים בעיקר באנטארטיקה.  

החומר האפל הוא חומר היפותטי שמניחים את קיומו כהסבר אפשרי לתופעות כבידתיות מסוימות. החומר האפל בלתי ניתן לצפייה ישירה. הראיות לקיומו רבות ומגוונות, אך מדענים מחכים עדיין לגלות אותו בתצפית ישירה, ולא רק להסיק בעקיפין את קיומו על סמך השפעת הכבידה שלו על הסביבה. 

המפגש התקיים בצורה של שאלות ותשובות, שבהן הגר סיפרה לתלמידים על חייה ועל המוטיבציה שמניעה אותה. שיאו של המפגש היה סיור וירטואלי במעבדה בה עובדת הגר. התלמידים גילו עניין רב בעיקר סביב עצם החיפוש אחר משהו שלא ניתן לראותו. "האם אין בכך משהו מתסכל, שיכול לרפות את ידיו של החוקר". הגר השיבה להם שאם היתה מוצאת היתה מפסיקה לחפש, אולם כל עוד החיפוש נמשך האתגר שלה בעינו עומד. "בלי לנסות ולהכשל, אי אפשר להצליח" אמרה לתלמידים

הפעילות, כאמור, התקיימה במסגרת שבוע עמ"ט לשתי קבוצות לימוד בהובלת המורות שרי כפיר וד"ר זהורית קפאח. מטרת הפעילות היתה להעשיר את הלמידה, לקשר בין לימודי הפיזיקה ליישום שלהם במחקר המדעי ולהכיר לתלמידים ולתלמידות נשים פורצות דרך ומעוררות השראה.  

 

י

ידיעות נוספות