לגעת באחר

תלמידי המגמה הרב תחומית בתיכון "אלון" פתחו את השנה בביקור מעצים ומרתק במרכז "נא לגעת" הפועל בנמל יפו.

לגעת באחר

תלמידי המגמה הרב תחומית בתיכון "אלון" פתחו את השנה בביקור מעצים ומרתק במרכז "נא לגעת" הפועל בנמל יפו.

מרכז "נא לגעת" הוקם על יד עמותת "נא לגעת", שנוסדה סביב קבוצת תאטרון, שכל שחקניה עיוורים וחרשים, בהיותם לוקים בתסמונת אשר, תסמונת המתבטאת בלקות כפולה – עיוורון וחרשות. זהו מרכז תרבות ואמנות המהווה מודל חדשני בכל הנוגע לשילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה. במרכז פועל תאטרון "נא לגעת", מסעדת החושך "בלאק-אאוט" ומרכז סדנאות.

תלמידי "אלון" השתתפו בשתי סדנאות חוויתיות במיוחד – סדנה שהתמקדה בשפת הסימנים וסדנה לפיסול חמר בחושך. בסדנת שפת הסימנים למדו התלמידים מילים בסיסיות, עמדו על עקרונות השימוש בשפה (שימוש בתנועות ידיים, תנועות גוף והבעות פנים), התנסו בקריאת שפתיים באמצעות משחק בו תלמיד אחד כיסה את אוזניו באוזניות וניסה לקרוא את שפתי חברו, בהבעת רגשות בשפת הסימנים, וכן התנסו בפנטומימה. התלמידים למדו כי שפת הסימנים אינה שפה בינלאומית, אלא שפה המתפתחת בקהילת החרשים והיא תלוית מדינה ותרבות.

סדנת פיסול חמר בחשכה הועברה על ידי מדריכים עיוורים, בחלל חשוך לגמרי. התלמידים התנתקו מגירויי היומיום הוויזואליים ונכנסו למצב המדמה עיוורון, באופן שמאפשר העצמת חוש המישוש ויצירה בתנאי אי ודאות.

מספרת אחת התלמידות: "בסדנה הרגשתי שאני מקבלת הצצה לעולמם של העיוורים. החשיכה אפשרה לי להתחבר לרגשות שלי. התבקשנו לפסל את ההרגשה שלנו בעקבות הכניסה לחדר חשוך לגמרי ולאחר מכן התבקשנו לפסל את התחביב שלנו. כשיצאנו מהחדר החשוך נדהמנו לראות את היצירות שיצרנו. לפעמים חוש הראייה רק מעכב".

בתום ההתנסות החוויתית בסדנאות נכנסו התלמידים להצגה "אדגר" שבויימה על ידי עופר עמרם, בביצוע קבוצת התאטרון "נא לגעת". ההצגה שבוצעה ללא מילים, כחזיון מהפנט, על רקע תפאורת וידאו מרהיבה, רקמה לעיני הצופים את סיפורו של אדגר, היוצא למסע, לאחר שאיבד את ראייתו ושמיעתו. המסע מזמן לו מפגשים שונים בהם הוא לומד להכיר את עצמו ולקבל את מצבו. דמותו של אדגר גולמה על ידי שחקן חירש ועיוור וגם שאר השחקנים היו כבדי שמיעה. ההצגה נגעה בנושא "החושים החסרים", כדי להתבונן במצב האנושי בכלל.  

מנהל תאטרון "נא לגעת", אבי גז, המלמד בימוי במגמת התאטרון של תיכון "אלון", שוחח עם התלמידים לפני ההצגה.

מסכמת אודליה מאיה- בטאט, רכזת המגמה הרב תחומית: בחרתי לקחת את תלמידי המגמה למרכז נא לגעת, משום שהערכים העומדים בבסיס פעילותו הם ערכים של פתיחות, סובלנות וקבלת השונה. אנו מחנכים את תלמידנו לקיים דיאלוג שיוויוני עם כל אדם, ולהאמין ביכולתם לתרום לחברה שיוויונית. המפגש עם אנשים בעלי מוגבלויות בסדנאות ובתאטרון היו מעצימות וחשובות. התלמידים התנסו בתחושה של עיוורון וחרשות, ולמדו להכיר את ההתמודדות היומיות של בעלי המוגבלויות הללו. אין ספק שהביקור תרם גם להם – הן בכך שיעריכו את המובן מאליו בחייהם, ויקבלו השראה להתמודד על אתגרים בחייהם, ובעיקר בהבנה שכל בני האדם שווים.  

רוצים לדעת עוד על המגמה? לחצו כאן 

המגמה הרב תחומית במרכז "נא לגעת" המגמה הרב תחומית המגמה הרב תחומית
     

ידיעות נוספות