תלמידי אלון הנציחו את פועלו של הנדבן הגיבור יצחק אוכברג בתחרות כתיבה יצירתית באנגלית

תלמידי אלון הנציחו את פועלו של הנדבן הגיבור יצחק אוכברג בתחרות כתיבה יצירתית באנגלית

השבוע התקיים בתיכון "אלון" טקס מיוחד ויוצא דופן, בו הוענקו פרסים לתלמידים שהנציחו בחיבורים באנגלית את פועלו של יצחק אוכברג, יהודי ציוני ונדבן שהציל כ-180 ילדים יהודים בשנת 1921. צוות המורות לאנגלית ב"אלון" יזם במסגרת למידה משמעותית תחרות בה כתבו כלל תלמידי ביה"ס חיבור המתאר את פועלו של אוכברג. המחברים המצטיינים זכו להוקרה ואף לפרסום חיבוריהם בכתב העת The Jerusalem Report.

יצחק (איזיק) אוכברג ז"ל, היה גיבור אלמוני בהיסטוריה של העם היהודי, אולם פועלו החשוב אינו מוזכר בציבור. צוות אנגלית בתיכון "אלון" חבר לפרויקט זה על מנת לעשות עימו צדק היסטורי. ביוזמת עו"ד הרצל כץ, יו"ר ועדת מורשת יצחק אוכברג, אשר מתנדב בפרויקט (ESRA – English Speaking Residence Association) בתכנית ללימוד אנגלית (English Tutoring Program ETP) מזה מספר שנים, ארגן צוות המורות לאנגלית תחרות כתיבה יצירתית, אשר מטרתה העיקרית לעודד את התלמידים לחקור את פועלו של יצחק (איזיק) אוכברג.

איש נדיב זה, לקח על עצמו לצאת למסע מסוכן למזרח אירופה בשנת 1921, במטרה להציל יתומים מהפוגרומים. הוא הביא את 173 יתומים לבתי יתומים בדרום אפריקה שם הם פרחו ושגשגו. היום ישנם יותר מ 4,000 צאצאים ליתומי אוכברג.

מסבירה דניס כהן, רכזת אנגלית ב"אלון": בחרנו בפרוייקט זה כדי להוקיר את פועלו של יצחק (איזיק) אוכברג, להביע את הערכתנו הרבה למתנדבי Esra ETP הרבים, אשר לימדו את תלמידנו במשך שנים רבות באופן מסור, להטמיע בקרב התלמידים את הערכים שלאורם פעל אוכברג, וכמובן ללטש את יכולת הכתיבה של התלמידים באנגלית. התלמידים נתבקשו לכתוב שיר, חיבור, מכתב, סיפורת או ראיון אשר מסביר את משמעות האימרה התלמודית:  "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו " ולהמחיש איך עקרון זה יושם ע"י הפילנתרופ יצחק אוכברג. התלמידים ערכו עבודת חקר מעמיקה, חלקם אף פנו לצאצאי יתומי אוכברג להשלמת התמונה על פועלו. התלמידים התלהבו מאד מהפרויקט. הנושא עצמו עלה לדיון כמעט בכל כיתות האנגלית. הוגש מגוון רחב של יצירות ועבודות: שירה מרגשת, יצירות וסיפורים אשר נכתבו מנקודת מבטם של היתומים, הוגשו ראיונות דמה עם אוכברג, קבוצה אחת אף יצרה וכתבה צוואה שנכתבה כביכול על ידי אוכברג. במסגרת המיזם החינוכי הוגשו 70 עבודות ,שנכתבו ע"י תלמידים בכיתות י', י"א' ו-י"ב.

ועדת מורשת יצחק אוכברג החליטה להעניק שוברים לרכישת ספרים לארבעת הכותבים, שעבודתם מעבירה באופן הטוב ביותר, את רוח ההישגים ואת התרומה הגדולה של אוכברג. טקס הענקת הפרסים התקיים במעמד עורך הג'רוזלם ריפורט (Jerusalem Report), סטיב לינדי, שכיהן כשופט הראשי בתחרות הכתיבה היצירתית. כאמור חיבורי הזוכים פורסמו בעיתון באופן בולט.

לדברי דניס כהן בכוונת צוות האנגלית לסייע לביצוע פרוייקט זה בבתי ספר תיכון אחרים, במיוחד אלו שבהם מלמדים מתנדבי ESRA.

ידיעות נוספות