תלמידי אלון הכינו יוגורט וחמוצים במטרה ללמוד על רביית חיידקים

גם כך לומדים ביולוגיה: תלמידי אלון הכינו יוגורט וחמוצים במטרה ללמוד על רביית חיידקים

תלמידי כיתות י' ב"אלון" הלומדים ביולוגיה, ממשיכים בלמידה משמעותית וחווייתית. במסגרת השיעורים שעסקו בנושא המיקרוביולוגיה ובמטרה להמחיש באופן מעשי תהליכי רבייה בחיידקים ותהליכי נשימה של חיידקים, הכינו התלמידים יוגורט וחמוצים. היוגורט הוכן בעזרת חיידקים שטובים למעיים, המלפפונים במלח הוכנו אף הם בעזרת חיידקים, ואילו ירקות מוחמצים בחומץ, הוכנו ללא חיידקים. התלמידים מדדו את רמת החומציות של התמיסות ומצאו את ההבדלים ביניהן. לאחר כמה ימים טעמו התלמידים ממעשה ידיהם והבינו את התהליכים הביולוגיים הגורמים לתופעות אלה.

מסבירה תמי בית אור זאבי, מורה לביולוגיה שיזמה את הכנת המאכלים בעזרת חיידקים: "ביקשנו לבחון את השימוש בחיידקים לתועלת האדם וכמובן לגלות דרכים לשיקום ושיפור מצב חיידקי המעיים. ירקות כבושים או מוחמצים נוצרים בתהליך הנקרא "תסיסה הומולקטית", במהלכה הופכים החיידקים שבירקות לפרוביוטיים ולמועילים לבריאות. חיידקים פרוביוטיים מיטיבים עם פלורת המעיים, מחזקים את מערכת החיסון, משפרים את ספיגת המזון בגוף, מונעים התפתחות מחוללי מחלות ודלקות, ומספקים הגנה לקיבה ומערכת העיכול ממחלות ודלקות.

בתהליך החמצת הירקות הופכים החיידקים הנמצאים על הירק לחומצה לקטית (חומצת חלב). חומצה זו נותנת לירק את טעמו החמוץ ובעיקר אינה מאפשרת התפתחות חיידקים הפוגעים בירק. כך נמנע ריקבון, וזו הסיבה שהאדם משמר כך ירקות מזה אלפי שנים. זו דרך מצוינת לשמור על הירקות ועל חלק מערכיהם הבריאותיים, ובנוסף לקבל מנה יפה של חיידקים פרוביוטיים. מצאתי שכאשר מאפשרים לתלמידים להתנסות בהכנת מזון בעצמם התהליך הופך ברור ומוחשי יותר. זו היתה חויה מעוררת סקרנות, מגבשת ומלמדת".

רוצים ללמוד עוד על המגמה? לחצו כאן

ידיעות נוספות