מפיצים את הטוב

תלמידי כיתה יא' 2 בתיכון "אלון" נפגשו השבוע עם דר' אלדד קיש, ניצול שואה יוצא הולנד ורעייתו אנלין. המפגש התקיים לרגל יום השואה הבינלאומי. 

דר קיש, רופא אנדוקרינולוג, תושב רמת השרון, פתח את המפגש בהסבר רקע על יהדות הולנד, שמנתה לפני המלחמה 140,000 איש. הוא הפליא לספר כיצד למעשה התרחשה השואה בהולנד, ארץ מערבית מתקדמת, שלא התאפיינה באנטישמיות, כיצד הורגלה האוכלוסיה לרעיון העלמת היהודים, בהדרגה ובאיטיות. דר' קיש עבר בתקופת המלחמה, לאחר כיבוש הולנד בידי הנאצים, למחנה הריכוז ברגן בלזן, אשר חלק מאסיריו היהודים הוחלפו בתמורה לטמפלרים שנכלאו על ידי הבריטים.

בהמשך עבר דר' קיש למחנה טרזנשטאט. הוא תאר בפני התלמידים כיצד הסתובב במחנות, ללא השגחה, ללא מסגרת סמכותית, כיצד נותק מלימודיו ומכל שגרה מסודרת, וכיצד השפיע הדבר על המשך חייו ועל הקושי להסתגל שוב למסגרת בית ספר. אמו שחלתה בתקופת המלחמה במחלה קשה וממושכת, לא הצליחה להתאושש ונפטרה אחרי המלחמה בהולנד. 

אשתו אנלין סיפרה כיצד עברה עליה המלחמה, כבתו של כומר פרוטסטנטי, אשר סיכן את חייו ואת חיי משפחתו כאשר החביא במשך כל המלחמה יהודים בביתו. אנלין תארה את הרעב והמתח הרב שבו היתה המשפחה נתונה, שכן הם התגוררו בבניין בו שכנה תחנת משטרה, ובו התגורר שכן ששיתף פעולה עם הנאצים. בביתם הסתתרו מספר יהודים שחיו בחדר אחד. אביה ואמה דאגו להאכילם. בעת אחד החיפושים של הגרמנים, הסתתר יהודי שחי בביתה, דוד אמיל, בארגז מתחת לספה, ואנלין בת ה-6 ישבה על הספה כדי להסוות את המתחבא.

לאחר המלחמה ביקש אביה הכומר להנחיל חלק  מערכי היהדות לקהילה שלו וקיים תפילות בנוסח הסידור היהודי. הוריה של אנלין זכו באות חסידי אומות העולם מטעם יד ושם.

התלמידים התעניינו מאד באופן שבו הכירו אלדד ואנלין. השניים נפגשו כבוגרים לאחר המלחמה בהולנד, נישאו תוך שבועיים ועלו לישראל. אנלין התגיירה, עבדה במעבדה וכיום היא קרמיקאית. אלדד שעבד שנים רבות בבית חולים איכילוב, הוא כיום מתנדב בעמותת רופאים לזכויות אדם, ונוסע פעם בחודש לטפל בחולים פלשתינים. 

מסכמת טלי כרמי מחנכת הכיתה: אלדד ואנלין הם שני אנשים נפלאים שהיתה לי ולכיתה שלי הזכות להכיר. סיפורם הוא הרבה מעבר לסיפור השרדות. סיפורם הוא סיפור של הפצת הטוב בעולם, והכרת זכותו של אחר לחיות בטוב. הם ידעו להעביר לכיתה, באמצעות סיפורם האישי, את הלקח והערכים שלקחו איתם, ואותם הם מיישמים בחייהם.

בתוך כך, תלמידות מגמת מוסיקה מכיתה יא' 3 השתתפו השבוע במפגש ניצולי שואה המתקיים מדי יום א' בקפה אירופה, שרו ורקדו עם באי המפגש. קפה אירופה מופעל על ידי מינהל גיל הזהב בעירייה.  

ידיעות נוספות